Przyjęcie zgłoszeń wymagających interwencji Straży Miejskiej
Strażnicy Straży Miejskiej w Polanicy-Zdroju podejmują i realizują zgłoszenia wymagające interwencji, które wynikają z katalogu ustawowych zadań, a w szczególności dotyczą:
Ochrony spokoju i porządku w miejscach publicznych;
Czuwania nad porządkiem i kontrolą ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym;
Kontroli publicznego transportu zbiorowego – w zakresie określonym w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1371),
Współdziałaniu z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń;
Zabezpieczenia miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przed dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia;
Ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej;
Współdziałania z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych;
Doprowadzaniu osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób;
Informowaniu społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi.
Podjęcie czynności służbowych następuje bezpośrednio po zgłoszeniu,
Czas zakończenia czynności uzależniony jest od rodzaju zgłoszenia lub interwencji,
W celu ustalenia, czy istnieją podstawy do wystąpienia z wnioskiem o ukaranie oraz zebrania danych niezbędnych do sporządzenia takiego wniosku, Straż Miejska przeprowadza czynności wyjaśniające. Czynności te w miarę możności należy podjąć w miejscu popełnienia czynu bezpośrednio po jego ujawnieniu. Powinny one być zakończone w ciągu miesiąca od ich podjęcia (art. 54 § 1 Ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 roku – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia).
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach gminnych (Dz. U. Nr 123 poz. 779 z późn. zmianami),
Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 roku – Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106 poz. 1148 z późn. zmianami),
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2019 roku w sprawie wykonywania niektórych czynności przez strażników gminnych (miejskich) (Dz. U. 2019 poz. 2484),
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 listopada 2003 roku w sprawie wykroczeń, za które strażnicy straży gminnych są uprawnieni do nakładania grzywien w drodze mandatu karnego (Dz. U. 2003 poz. 2026 z późn. zmianami).
Jeżeli miejsce interwencji znajdzie się po za granicami administracyjnymi Gminy Polanica-Zdrój, Straż Miejska przekaże zgłoszenie wg. właściwości innym służbom np. Policji.