zmień strefę:
Burmistrz

Urząd Miejski

Budynek Urzędu Miejskiego w Polanicy-Zdroju
tel. 74 868 06 00

zobacz na mapie

Burmistrz Miasta

Mateusz Jellin

Z-ca Burmistrza Miasta

Agata Winnicka

Drukuj
Burmistrz

Burmistrz Miasta

Statut Miasta § 98

     1. Organem wykonawczym gminy jest Burmistrz.
     2. Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania określone przepisami prawa.
     3. Zasady oraz tryb wyboru i odwołania Burmistrza  określają ustawy. 
     4. Wynagrodzenie Burmistrza ustala Rada w formie uchwały.

01.

Zadania Burmistrza

Ustawowe zadania Burmistrza określa art. 30 ustawy o samorządzie gminnym.

W szczególności do zadań Burmistrza należy:

  1. Kierowanie bieżącymi sprawami Gminy i Urzędu.
  2. Reprezentowanie Gminy na zewnątrz.
  3. Podejmowanie decyzji w zakresie gospodarowania  mieniem gminy w  trybie określonym w ustawie z 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami.
  4. Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej.
  5. Wydawanie zarządzeń porządkowych w przypadkach określonych w art.41 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym.
  6. Podejmowanie innych decyzji należących do kompetencji Urzędu oraz Burmistrza jako organu wykonawczego gminy
  7. Podpisywanie pism i dokumentów wychodzących na zewnątrz chyba,że do ich podpisywania upoważnione są inne osoby.
  8. Nadzorowanie realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej.
  9. Udzielanie upoważnień szczegółowych dla podległych pracowników do załatwienia w imieniu Burmistrza sprawy(spraw) i wydawania decyzji administracyjnych - zgodnie z art.39 ustawy o samorządzie gminnym.
  10. Wykonywanie uprawnień zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych(nie zastrzeżonych do kompetencji innych organów gminy).
  11. Zatwierdzanie dla w/w zakresów czynności oraz pełnomocnictw szczegółowych.
  12. Dokonywanie ocen kwalifikacyjnych pracowników samorządowych - w oparciu o obowiązujące przepisy
  13. Nadzorowanie pracy Straży Miejskiej.
  14. Przedkładanie Wojewodzie oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej uchwał Rady Miejskiej w trybie określonym ustawą.
  15. Ogłaszanie uchwał stanowiących prawo miejscowe (publikacja w dzienniku urzędowym województwa).
  16. Składanie Radzie okresowych sprawozdań ze swojej działalności - na zasadach określonych przez Radę Miejską.
  17. Składanie oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności gminy w ramach upoważnienia udzielonego przez Radę Miejską oraz zgodnie z art.46 ustawy o samorządzie gminnym.
  18. Podejmowanie czynności  w sprawach niecierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem życia mieszkańców oraz mienia gminy.
  19. Ustalanie Regulaminu Organizacyjnego Urzędu w sytuacjach kryzysowych.
  20. Przewodniczenie akcjom ratowniczym w przypadku klęsk żywiołowych i katastrof, współdziałanie w tym zakresie z Wydziałami Zarządzania Kryzysowego szczebla powiatowego i wojewódzkiego.
  21. Wykonywanie zadań wyjątkowych wynikających z obowiązujących przepisów:
    • powoływanie gminnego zespołu reagowania kryzysowego
    • opracowywanie planu operacyjnego ochrony przed powodzią
    • ogłaszanie i odwoływanie  pogotowia lub alarmu przeciwpowodziowegoewentualne zarządzanie ewakuacji z obszarów zagrożonych
  22. Wykonywanie z mocy ustaw funkcji:
    • organu wykonawczego Gminy
    • Szefa Gminnego Zespołu Reagowania Kryzysowego
    • Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego
  23. wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji Burmistrza przepisami prawa:
    • egzekwowanie do 30 kwietnia każdego roku oświadczeń majątkowych, o których mowa w art.24 h ustawy o samorządzie gminnym  (analiza oświadczeń, współdziałanie z Urzędem Skarbowym,
    • podejmowanie środków dyscyplinujących w sytuacji naruszenia przepisów antykorupcyjnych)
    • egzekwowanie oświadczeń o prowadzeniu działalności gospodarczej w trybie określonym w  ustawie o pracownikach samorządowych.Nadzorowanie funkcjonującego w Urzędzie systemu kontroli (wewnętrznej i zewnętrznej, ustalenie regulaminu kontroli i realizacja jego postanowień przez podległe służby gminne).
02.

Zakres zadań Z-cy Burmistrza

Zastępca Burmistrza podejmuje czynności kierownika Urzędu pod nieobecność Burmistrza Miasta lub w razie wynikającej z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Burmistrza.
Zadania Burmistrza jako organu wykonawczego gminy Zastępca realizuje na mocy odrębnego pełnomocnictwa Burmistrza.


Do zadań Zastępcy Burmistrza należy w szczególności:

1. nadzór nad prawidłowością funkcjonowania gminnych jednostek organizacyjnych realizujących zadania własne gminy oraz zadania zlecone z zakresu oświaty, pomocy społecznej, kultury i promocji, oraz bieżące informowanie o negatywnych zjawiskach w tych jednostkach, w sferze działalności merytorycznej oraz w gospodarce finansowej.
2. nadzór nad realizacją zadań z zakresu oświaty
3. realizacja innej problematyki powierzonej przez Burmistrza Miasta.
4. nadzorowanie i koordynowanie pracy Referatu Ochrony Środowiska i Inwestycji Ekologicznych w zakresie określonym w § 19 Regulaminu.

Herb

Herb prezentuje się na tarczy czwórdzielnej, gdzie na polu ukazuje złotego lwa w koronie, wspiętego i skierowanego w prawo. Boczne pola, drugie i trzecie. są czerwone i pozostają niezapełnione.
Na dolnym polu, umieszczono czerwone serce.

Herb ten symbolizuje czeskie wpływy na historię Polanicy, jednocześnie odzwierciedlając uzdrowiskowy charakter miasta.

Burmistrz